Virkade frukter och grönsaker

För ett par veckor sedan fick jag en idé om att virka lite frukter och grönsaker till ett par tvillingars 3-årskalas. Sagt och gjort så beställde jag garn, och satte igång.
Mönster kommer från Järbo (jarbo.se) (nummer 91299 och 91300), garn är Soft cotton (Järbo), virknål 3.0 mm. Stoppningen är av polyester, beställt från Panduro.
Bild på hela alltet: 

Och några av sakerna i enskilda bilder:


Päronet är nog den jag blev mest nöjd med, även om de flesta blev helt okej :).

Skålen gjorde jag efter eget huvud. Garnet är även där Soft cotton, men virknål 3.5 mm istället. Virkade 12 stolpar runt en magisk ring, och ökade med 12 maskor per varv tills jag var nöjd med storleken (11 varv, 132 maskor), och slutade då öka. Bytte till fasta maskor för lite mer stadga i korgens väggar. Avslutade med ett vågvarv (1 smygmaska, hoppa över en maska, 1 halvstolpe+1 stolpe+1 halvstolpe i nästa maska, hoppa över en maska och upprepa från början.

Har tyvärr ingen uppfattning om hur lång tid det tog, men det tog ju ett antal kvällar i anspråk. Var mestadels kul, och lätta mönster att följa. 

Idag var det dags för kalaset, hoppas de uppskattas av barnen framöver. Föräldrarna blev glada i alls fall. Avslutar med en bild på paketet, improviserat med garn runtom, i brist på tejp 🙈.







Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

homemadebymadeleine.blogg.se

Bakning, stickning, virkning, annat pyssel

RSS 2.0